top of page

Investigação | Research
PT
Ideas(R)evolution é a metodologia proprietária da GUDA, desenvolvida com tese de Doutoramento por Américo Mateus, que propõe uma abordagem transdisciplinar ao design estratégico e à inovação participativa. Enraizada em princípios de design thinking, inovação aberta, co-criação e inteligência criativa, esta metodologia vai além dos modelos tradicionais ao integrar diagnóstico colaborativo, ideação radical, convergência sistémica e prototipagem orientada para o impacto. Aplicada em contextos organizacionais, territoriais e sociais, a Ideas(R)evolution promove ecologias de inovação focadas na transformação sustentável e na criação de valor partilhado.

EN
Ideas(R)evolution is GUDA’s proprietary methodology, developed has a PhD Thesis by Américo Mateus as a transdisciplinary and transformative framework for strategic design. Rooted in modern paradigms such as Design Thinking, open innovation, co-creation, and creative intelligence, it unfolds through six structured stages — Involvement, Inspiration, Ideation, Integration, Implementation, and Interaction — guiding meaningful and impactful innovation . Originally developed from an experimental research project starting in 2007, this methodology has been applied in workshops and territorial and branding innovation projects to create integrated value and foster emergent collaborative design practices .

PT
A Innokinetics é um modelo de inovação multidimensional e holístico, desenvolvido em parceria com a Domo de Refontiro (Bélgica). Distingue-se por uma abordagem profundamente personalizada, centrada no utilizador e orientada para a cultura de inovação. Assente na filosofia “customer intimate”, promove a criatividade interna e uma atitude prática e proativa em organizações e comunidades. O seu principal valor reside no modelo train-the-trainer, que capacita equipas para desenvolverem autonomamente competências de inovação, adaptadas aos seus contextos específicos e orientadas para os desafios futuros.

EN
Innokinetics is a multidimensional and holistic innovation model, developed in partnership with Domo de Refontiro (Belgium). It is characterized by a highly personalized, user-centered approach to innovation culture. Rooted in a “customer intimate” philosophy, it stimulates internal creativity and encourages a proactive, hands-on mindset within organizations and communities. Its core strength lies in the train-the-trainer framework, enabling teams to autonomously build innovation capabilities tailored to their specific contexts and future challenges.
Please download our Diagnostic canvas and use it with your collaborators to diagnostic innovation pathways.
bottom of page
